čtvrtek 3. září 2015

Malta - 2. část - Studium a jeho průběh

Dnes bych se chtěla věnovat samotné škole a výuce, kvůli které jsem vlastně na Maltu zavítala (Taky jsem se sice chtěla opalovat a užívat si vody a sluníčka, ale to není podstatné. :D) , protože si myslím, že by to mohlo pomoct případným zájemcům a alespoň trochu Vám přiblížit, jakým způsobem na kurzu vlastně studujete.
Začnu tím, že já jsem absolvovala intenzivní kurz angličtiny, to znamená, že jsem měla jakoby šest vyučovacích hodin za den, přičemž přestávka byla po každé dvouhodinovce. Při první přestávce jsme se sešli s našimi Teamery (vedoucími) a prodiskutovali možné plány na probíhající den. Při druhé přestávce jsme se všichni šli naobědvat a ti, kteří měli pouze klasické hodiny měli volno, zatímco my ostatní jsme šli na poslední dvouhodinovku.

Hodina většinou vypadala tak, že jsme dostali mnoho papírů, vyplnili si je, zkontrolovali je, prodiskutovali je ve dvojicích a poté i dohromady a občas jsme si zahráli jakousi hru na zlepšení našeho jazyku.
V článcích byly občas podtržené slova, které pro nás měly být nové a dost často šlo o slova složité, které já osobně nepoužívám ani v češtině. Ty jsme si vysvětlili v angličtině a já osobně jsem si vždy buď zapsala překlad slova do češtiny, anebo (A to bylo častější.) anglický výklad slova.
Čeho jsem si všimla byl fakt, že jsem byla v hodinách (Alespoň v těch klasických, protože v intenzivních jsem rozuměla lépe díky zvoleným tématům.) jediná, kdo rychle překládal slovíčka. Nešlo ani tak o to, že bych nevěděla o čem text je, ale chtěla jsem mít jistotu, že si to myslím správně, a že budu vědět odpověď na otázku. Na druhou stranu se mi slovíčka lépe fixovala v hlavě, když jsem si je nejen přečetla, prodiskutovala, ale také ještě rychle přeložila. 
Skvělá byla možnost říct vaší učitelce, co chcete probrat, co nechápete z vlastní školy a ono se to probralo. Navíc se probíralo pokaždé jiné téma, takže jste si zlepšili slovní zásobu z více odvětví a často velmi důležitých. Přiznám se, že při probírání zdraví jsem byla naprosto mimo a nebylo to kvůli neznalosti slovíček, bylo to proto, že jsem nevěděla, co bych v daných situacích udělala. 

  • Například byla otázka, že někomu teče krev z nosu a pod ní tři možnosti co můžete udělat a Vy jste měli vybrat tu správnou. Když jsem řekla, že nevím co dělat, celá třída se mi snažila vysvětlit princip cvičení, než jsem jim vysvětlila, že cvičení chápu, ale že netuším co bych dělala kdyby někomu tekla krev z nosu, a že bych pravděpodobně jen zakřičela pomoc. Dopadlo to tak, že mi všechny odpovědi holky poradily a já tak neměla jen hodinu angličtiny ale i hodinu první pomoci.

Intenzivní hodiny jsem si užívala podstatně více, jelikož první týden jsem měla snad nejlepší učitelku na škole. Pokaždé vybrala zajímavé téma, když mluvila rozuměla jsem ji a aniž bych se snažila zapamatovala jsem si mnohem víc, než z předchozích hodin s jinou učitelkou. Není divu, že jsem druhý týden byla zklamaná, když naše učitelka odešla vyučovat dospělé a my dostali ne zrovna špatnou, ale rozhodně ne tak skvělou, holčinu.

No a teď k tomu, co Vás asi zajímá a to je asi otázka, pro koho je kurz určený. Já osobně si myslím, že pokud jedete na kurz trvající 2-3 týdny, tak se kurz rozhodně vyplatí spíše lidem, kteří jsou na tom s angličtinou dost dobře na to, aby se domluvili alespoň v základních situacích. Čím lepší úroveň tím asi lépe pro Vás, protože pokud si o to přímo neřeknete, tak v hodinách nebudete probírat angličtinu jako takovou, jako to je u nás. Hodiny jsou spíše konverzační, čili naučíte se mluvit, zlepšíte si poslech, uspořádáte si myšlenky, sem tam se naučíte nová slovíčka (Na to je ale potřeba se na nově získanou zásobu podívat.), ale neodjedete z tama s tím, že jste se naučili anglicky, že jste ovládli veškeré časy a celkově gramatiku. Gramatiku s Vámi ochotně proberou, ale jen ve zkratce, počítají s tím, že jste o dané věci už někdy slyšeli, že jste ji probírali, a že si ji opravdu potřebujete jen procvičit.

Holčina s nižší úrovní angličtiny mi sama říkala, že ví, jak složit větu, ale nemá slovní zásobu. Byla ve třídě, kde ačkoliv to nebyla nějak extrémně pokročilá úroveň, počítali s tím, že zásobu máte, že jim rozumíte, a že jste opravdu přijeli procvičovat a zdokonalovat to, co už umíte, ne že jste přijeli získat něco naprosto nového. K tomu Vám hodiny s největší pravděpodobností nestačí.

Celkově jsem s kurzem ohledně výuky a jazyku spokojená, a ačkoliv jsem ze začátku říkala, že mi to nic nového nedalo (Ano tati přeháněla jsem.), tak dalo. Rozhodně jsem se o něco víc rozmluvila, ačkoliv s tím já neměla nikdy problém, vždy jsem ráda mluvila a bylo mi jedno jestli v ČJ nebo v AJ, ale vylepšila jsem si poslech a taky se přiučila něco do mé slovní zásoby.

Co si o takových kurzech myslíte Vy? Absolvovali jste někdy nějaký? Chtěli byste?

Žádné komentáře:

Okomentovat